Subject: Derfor udviklede vi Den Naturmedicinske Metode

I denne mail kommer du med bag om kulissen og helt ind i værkstedet.

Du får nemlig historien omkring, hvordan vi udviklede vores mest populære forløb, Den Naturmedicinske Metode.

Men først skal vi lige en tur tilbage til efteråret 2005. Dengang var Jesper i gang med sidste år på sin heilpraktikeruddannelse.

En aften, da Jesper overnattede på skolen (der dengang lå på Fyn), bankede det på døren til hans værelse.

Det var den daværende skoleleder, som havde et forslag. Han havde nemlig tænkt på, at vi (Jesper og Anna Iben) kunne overtage Heilpraktikerskolen efter ham.

… Og resten er historie, som man siger. – Og så alligevel ikke helt.

For selv om idéen tændte en ild i os. Og selv om vi stort set med det samme vidste, at vi var nødt til at sige ja til forslaget. Så havde vi selvsagt ingen anelse om, hvad der ventede os.

Vi følte bare stærkt, at det var vigtigt, at vi bevarede kontakten til den omfangsrige europæiske tradition for naturmedicin, naturheilkunde. Og hermed adgangen til metoderne i Danmark – på dansk.

Den stafet var vi nødt til at tage.

Så da vi startede vores første hold i 2006, havde vi en forestilling om, at vi nu skulle i gang med at uddanne behandlere. Folk der ville i egen klinik, være heilpraktikere og have naturmedicinen som erhverv.

Og ja, vi har da også uddannet mere end 150 heilpraktikere siden da.

Derimod havde vi ikke forudset, at en meget stor del af vores studerende først og fremmest gik i gang med heilpraktikeruddannelsen for deres egen sundheds skyld.

Adskillige af vores studerende har gennem årene investeret op til 100.000 kr. eller mere – ene og alene for at blive klogere på deres egen sundhed og deres eget helbred. For at kunne stå med stærk viden om sundhed og veje til hjælp.

Og lad os bare helt ærligt indrømme, at vi i starten greb den udfordring helt forkert an.

For det kunne være ret forstyrrende for vores heilpraktikerstuderende, når nogle fra holdet stillede spørgsmål, der først og fremmest havde fokus på dem selv. Og altså ikke med sigte på at skulle være behandler i egen klinik.

Derfor indførte vi først adgangskrav – så vores studerende skulle have en basisuddannelse i anatomi, fysiologi og sygdomslære, inden de kunne starte hos os for at blive terapeuter.

Men det viste sig blot, at mange af vores studerende var så forhippede efter vores viden, at de så også valgte at uddanne sig i basisfagene først.

Det fik os til at indføre en optagelsessamtale. Så vi dér kunne sortere de studerende fra, der blot var drevet af at lære af egen interesse.

Men på trods af det lykkedes det stadig nogle at snakke sig igennem til en optagelse – eller også ændrede de mening undervejs i uddannelsen, så de alligevel ikke skulle være behandlere.

Og først meget sent gik der et lys op for os:

Hvorfor egentlig bruge så mange kræfter på at holde folk væk, når de nu så gerne vil uddannes?

Hvorfor ikke i stedet give folk den uddannelse, de gerne vil have? Doh 😆

Godt hjulpet af en gang corona-blues besluttede vi derfor i 2020 at ryste posen fuldstændig – og sætte vores uddannelser sammen på ny.

På en måde, så den nye struktur på uddannelsen kunne give plads til både-og – i stedet for enten-eller.

Løsningen blev at designe 1. semester på uddannelsen som et selvstændigt kursusforløb også. Så ALLE er velkomne og kan få dyrebar viden. Af ren og skær interesse og lyst– også helt uden forudsætninger.

Et forløb med fokus på den viden og de elementer, der skal til for bl.a. at forstå:

• Hvorfor du bliver syg, og hvordan du bliver rask.

• Hvordan du gennem din livsstil og med naturmedicinske metoder kan forebygge og afhjælpe forskellige lidelser og symptomer.

• Hvordan du arbejder med kroppens egne helbredende kræfter i stedet for imod dem.

Forløbet kan naturligvis ikke erstatte en egentlig konsultation hos en professionel. Men nu må du som deltager på 1. semester hjertens gerne spørge ind til dine egne problemer.

Og helt ærligt.

De fleste af os, der er i behandlerbranchen, er her også, enten fordi vi selv eller vores nærmeste har nogle udfordringer, som vi ikke har kunnet finde hjælp til i det etablerede system.

Og, når vi først har (bedre) styr på os selv, kan vi også meget bedre hjælpe andre.

I dag kan vi konstatere, at det var en god beslutning. Det fungerer virkelig godt at starte vores heilpraktikeruddannelse på den måde.

Forløbet – det ”nye” 1. semester – kalder vi for Den Naturmedicinske Metode. Fordi, vi netop her præsenterer hele vores grundlæggende forståelse af, hvordan vi tænker og arbejder med sygdom og sundhed her på Nordic College of Natural Medicine og Heilpraktikerskolen.

Her får du et godt kig ind i den værktøjskasse, som heilpraktikken bygger på. Og vi deler ud af konkrete redskaber, du kan bruge derhjemme med det samme.

Og behovet er til at få øje på.

For egentlig bruger vi det meste af vores tid på skolen på at tage os godt af vores kursister og studerende.

Alligevel har tæt ved 250 sundhedspionerer siden august 2021 deltaget i Den Naturmedicinske Metode – til trods for, at vi kunne gøre meget mere for at markedsføre forløbet.

Vi har også med vilje prissat dette 1. semester ekstra billigt i forhold til resten af vores uddannelse.

For under 10.000 kr. kan du i dag blive uddannet i metoder og områder, du før i tiden skulle betale 3-5 gange så meget for at komme i nærheden af. Blandt andet fordi, du kan tage hele forløbet hjemmefra – lige når det passer dig.

Vil du også lære at tage ansvar for din egen sundhed – med naturmedicinske metoder?

Så starter vi nyt hold d. 7. februar.

Med sidste frist for tilmelding på tirsdag d. 6.

Se her hvad du får for din investering i Den Naturmedicinske Metode.

Tak fordi, du læste med så langt.

Anna Iben og Jesper Hollensberg